St Marten – Simpson bay

2010-05-03 @ 20:39:32

Nu har vi gått från St Barts till St Marten. St Barts har blivit min favorit ö här i Karibien än så länge. Gustavia som var huvudstaden var jättemysig, och bara några sjömil därifrån så låg det en jättetrevlig vik som heter Anse de Colombier. Jättefin strand, turkost, kristallklart vatten med bra snorkling, massor utav sköldpaddor som simmar upp till ytan för att ta några djupa andetag innan dom simmar ned till grönbetet på botten. Stora var de också! Men nu efter en några supermysiga dagar på St Barts har vi alltså seglat den sista biten innan överseglingen till St Marten.

St Marten är uppdelad mellan Frankrike och Holland. Så ena sidan av ön är franskt och den andra holländskt. Vi ligger i en marina som heter Simpson bay som är rätt så stor. Så gränsen mellan länderna går mitt i marinan. Vi ligger på den holländska. Tydligen så utsattes gränsen mellan länderna enligt sägen att en fransman stod på norra sidan av ön och en holländare stod på den södra. Fransmannen drack vin och holländaren sprit. Där dom möttes skulle gränsen gå, eftersom fransmannen drack vin så kom han längre och därför är den franska sidan större än den holländska.

Nu börjar det dra ihop sig inför överseglingen. Pilar och Emma flyger hem den 13. Jag och pappa ska se om vi kan hitta en till besättningsmedlem, men det ska gå bra utan också. Jag håller på att plugga till förarkortet för fullt men boken är ungefär lika rolig att läsa som körkortsteoriboken. Snart ska vi börja med förberedelserna av båten i alla fall, såsom bunkra med mat, gå igenom hela båten och kolla så att allt ser okej ut och att allt fungerar.

Här kommer lite bilder från den senaste veckan.



Har lagger vi till vid Anse de Colombier



Nya favoritplatsen att skriva dagbok pa ar masten



Anse de Colombier



En apa fran st Kitts, on som vi var pa innan st Barts

Jag kom på att jag har glömt att skriva en förklaring till alla symboler i min tatuering.

Bakbenen är formade som fiskekrokar, lite svårt att se kanske men det är dom. Den symbolen kallas Hei matau på maoriska. Fiskekroken är en symbol som betyder god hälsa och lycka, envishet och positiv energi. Men den största betydelsen är säker resa över vatten (vilket jag tyckte passade väldigt bra). En lyckosymbol, kort och gott.

Själva kroppen och huvudet består av en trippeltvist som betyder växande vänskap och/eller ett speciellt förhållande.

Runt omkring trippeltvisten är det två ränder bestående av små fyrkanter som heter Taniwha teeth. Det är en beskyddande symbol.

I båda frambenen finns en liten spiral som heter Koru och den betyder nystart eller att börja om.

Sådär, där har ni alla betydelser. Nu är den dessutom helt läkt vilket är skönt.

Ha det bra

Kramar
Nikolina


Kommentarer

Postat av: Tanto

Din tatuering är så snygg! Och bilden på dig där du sitter på masten är jätte fin!

Älskar dig massor!

Puss och kram

Mosti

2010-05-03 @ 22:04:59

Postat av: Mormor

Gud vad det ser skönt ut där du sitter och skriver.Kanske jag skulle komma och hjälpa dig att läsa till förarkortet??? Jag har ju vanan inne eller hur??? Ha det så bra Gumman. Älskar dig!!!

Hälsa alla.

Mummi

2010-05-04 @ 13:29:08

Postat av: Harry



Hej Niko,

Du verkar ha sköna dagar och kommer hem lagom till sommaren med en tjusig solbränna!

2010-05-04 @ 14:11:14

Postat av: Osti

Jag håller med Mosti. Gillar också bilden med masten men jag gillar även ALLA de andra =)



Te amo Babylina.

2010-05-04 @ 20:29:45

Postat av: Camilla

Du ser ut att ha det bra du! Men kom hem snart vettja. :)

2010-05-05 @ 16:29:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback