Nya Zeeland - Taupo

2010-03-29 @ 23:13:36
Hej igen alla dar hemma. Jag har inte haft sa mycket tid dom senaste dagarna, sa det har blivit lite dalig uppdatering har pa bloggen. Vi befinner oss i alla fall i en liten stad som heter Taupo som ligger pa nordon for narvarnade.

Har kommer en liten sammanfattning fran dom senaste dagarna.

Fran Christchurch sa akte vi till den lilla fiskebyn Kaikoura (Kai=ata och koura=kraftor, namnet pa staden betyder alltsa att ata kraftor pa maoriska. Vilket passar mig utmarkt da jag alskar kraftor.) Som ni kanske kommer ihag sa har vi redan varit dar. Forra gangen vi var dar sa tankte vi fiska men det var for hoga vagor sa det blev installt. Vi hade dock tur med vadret denna gang sa vi akte ut och fiskade. Helt fantastiskt! Jag och Julia var i extas, resten av besattning var nagot av landkrabbsmaterial sa dom var inte sa fortjusta. Men jag och Julia, ni skulle ha sett vad vi drog upp. Fisk efter fisk, stora bjassar dessutom. Bildbevis kommer upp senare. Drog aven upp ett antal crayfish vilket ar typ hummer utan klor. Pa kvallen sa hade vi barbeque och grillade dagens fangst. Var valdigt trevligt.

Dagen efter akte vi upp till Picton dar vi tog farjan over till huvudstaden Wellington. I Wellington gick vi pa en rugbymatch. De spelande lagen var Hurricanes (Wellington) och Sharks (Sydafrika). Det var valdigt roligt, dock sa forstod man inte sa mycket. Efter det gick vi sjalvklart ut pa den aldsta puben och sorjde over att Sharks vann.

Dagen efter det bar det av till Taupo, dar vi fortfarande ar kvar. Igar var vi pa aventyr. Vi gick linbana 10 meter upp i luften och klattrade och hade oss. Det var mycket roligt. Blev sugen pa att ta upp klattringen igen nar jag kommer hem. Vi stannar har tills imorgon da vi aker till Rotorua.

Ska forsoka att hora av mig snart igen.

Kramar
Nikolina

Nya Zeeland - Christchurch, igen...

2010-03-25 @ 09:35:25
Milfordsound ar fortfarande avstangt pga av det daliga vadret som gjorde det omojligt att komma fram. Vi har inte tid att vanta tills dom har rojt upp sa idag satte vi oss pa var nya buss som ska ta oss anda upp till Auckland. Just nu befinner vi oss i Christchurch igen, men det ar bara over en natt och sedan sa fortsatter vi till Kaikoura och uppat. Imorgon ska vi troligtvis aka ut pa en fisketur. Hoppas verkligen inte att det blir for hoga vagor aven denna gang.

Hor av mig snart igen

Nya Zeeland - Queenstown

2010-03-23 @ 10:35:00
Jaha, da var vi tillbaka i Queenstown igen. Vi skulle egentligen ha tillbringat natten i Te anu och i morgon och ut till Millfordsound (fjordland) men pga daligt vader blev det installt. Sa vi valde att aka tillbaka till Queenstown istallet och hoppas pa att vadret blir battre sa att vi kan aka har ifran till Millfordsound pa torsdag istallet. Sjalva bottombus blev en valdigt lugn etapp pa var resa vilket var valdigt skont. Vi har verkligen fatt vila upp ordentligt. Har kommer lite bilder fran Bottombus resan.

Sahar kan man se ut nar man festar i Queenstown

Pa den har stranden finns det salar och sjolejon. Tyvarr sa blev det inga bilder pa vardera pa min kamera. Detta pga att var guide var en riktig smurf. Han ledde in 20 turister in pa en slags grasbank fullt av buskar och sadant. Dar bland graset ligger det en massa stora sjolejon. Gruppen splittras, jag har en bjasse till hoger och en till vanster. Den ena pa vag mot mig. Jag gor det man inte ska gora och borjar namiligen att skrika. Den ena bjassen blir arg och jag radd. Jag springer mot kanten av grasbanken. Dar nedanfor ligger en sal och bjabbar mot mig. Jag kollar bakom axeln ser bjassen komma, tar det avgorande valet att jag blir hellre biten av en sal. Jag hoppar. Jag overlever.

Fin utsikt!

Fint vattenfall

Jag sitter pa en bank och blickar ut over havet direkt mot sydpolen. Langre sydligare an sahar kommer jag troligtvis aldrig att komma om jag inte beslutar mig for att aka till sydpolen.

En valdigt vanlig syn har pa Nya Zeeland. Det finns ca 4 miljoner invanare och pa en manniska gar det 10 far.

En sot pingvin sag vi allt.

Jag och Julia blev trotta. I arlighetens namn sa forsokte jag latta upp stamningen pa bussen som var lite av en pensionarsresa. Haha!

Fin utsikt

Kramar

Nya Zeeland - Dunedin

2010-03-21 @ 06:36:15

Kul att jag far lite respons efter att har varit sa modig:) Jag erkanner att jag gjorde det lite for att ha nagot att skryta med  for er dar hemma. Men nu nar jag har gjort det sa har en harlig kansla infunnit sig. Kanner mig stolt och sugen pa storre utmaningar. Vi far se vad nasta utmaning blir:)

Nu har vi i alla fall lamnat Queenstown, var buss, var grupp och bytt till en mindre grupp resenarer. Vi ska under fyra dagar utforska den allra sodraste delen av Nya Zeeland under 4 dagar. Dessa dagar kommer att vara lite lugnare an den senaste veckan. Det ska bli skont att ta det lite lugnare, det blir lite som att ta semester fran semestern haha... Pa onsdag kommer vi tillbaka till Queenstown, dar ska vi overnatta en natt for att sedan byta buss igen. Denna buss kommer vi att aka med anda till Auckland. Sa ser planen ut for tillfallet.

Ha det bra allesammans.

Puss

Nya Zeeland - Bungy Jump

2010-03-20 @ 06:52:53
Har ar videon fran dagens hopp. Det forsta tandemhoppet gar inte att ladda upp av nagon anledning. Ska forsoka att losa det pa nagot satt. Kommer lite senare. Forresten kan jag beratta att dom som jobbar dar hade valdigt roligt at mig att jag vagrade slappa hans armar.

Hare bra!!

Nya Zeeland - Bungy Jump

2010-03-20 @ 06:44:35

Kollade status pa bilder och alla har kommit. Borjar med det forsta hoppet fran Kawaru Bridge dar jag hoppade tandem med var busschauffor.

Syns inte men jag ar absolut skrackslagen

Hoppilihopp

Yaaiiii

Stod fran bussen :)

Och har ar dagens bilder fran Nevis hoppet pa 134 meter.

Sahar ser det ut dar man hoppar ifran. Det ar en plattform som ar upsatt som man aker linbana ut till.

Min skrackslagna min

Jag hoppar!!

Wieeee!!!

Nya Zeeland - Nevis jump

2010-03-20 @ 06:03:02
Jag gjorde det! Jag har nu hoppat 134 meter. Sa javla stolt. Haha helt underbart plus att jag overlevde. Ar helt euforisk just nu av allt adrenalin. (Nar vi var dar var jag inte lika kaxig som jag ar nu. Jag grat lite till och med, men schhh sag inte det till nagon).

Bilder och film kommer troligtvis om nagra dagar. Medans vi vantar pa dessa bilder lagger jag upp bilder pa det lilla hoppet istallet.

Nya Zeeland-Queenstown

2010-03-18 @ 07:40:18
Nu har vi varit i Queenstown i tva dagar och har ska vi stanna tills pa sondag. Queenstown ar kant for sina grymma aktiviteter och roliga nattliv.

Vi ar ratt trotta efter tre dagar av adrenalin och party. Igar var det ju St Patrics day, sa alla irlandare var helt galna. Hela stan var kladd helt i gront och det var ett valdans liv. Mycket roligt.

Vi ska nu ta det lite lugnt da vi har gjort sa himla mycket saker den senaste veckan. Vi har ju akt med en buss sedan forra sondagen och det har varit riktigt roligt. Tyvarr sa kommer ganget att splittras nu nar vi ar i Queenstown. Vissa maste aka norrut, andra som vi ska aka runt annu mer soderut och andra ska stanna har annu langre. Men vi har haft det riktigt kul i alla fall. Maste ju beratta lite om var busschauffor for han ar helt galen. Han ar hoggljudd, nonchalant och valdigt rolig. Han ljuger hela tiden och vi har gatt pa nastan alla hans skamt. Han lurade bla. i oss att det finns ett djur har som heter Chamels som bara finns har pa Nya Zeeland och att det ar en blandning mellan ett far och en kamel. Han sa att dom ater sa mycket gras och att dom var valdigt jobbiga att ta hand om sa det ar darfor som det bara fanns tva Chamelsfarmar pa hela Nya Zeeland. Jag trodde pa det saklart, har verkligen gatt och tankt pa hur hela den proceduren har gatt till. Fick reda pa sanningen i forrgar nar vi satt i baren och pratade. Det var nagon som drog ett skamt om hur korkade alla var som gick pa att det finns chamels. Kande mig valdigt korkad da jag har fyllt kameran med kort pa chamels, som egentligen ar vanliga lamor. En annan rolig sak var att nar vi gjorde en overnattning i en liten by som kallas Lake Wanaka mellan Franz Josef och Queenstown sa tyckte han att alla maste ga ned till stranden for att kolla pa delfiner. Klockan 17.30 varje dag sa tar dom bort ett nat for att slappa in delfiner i bukten sa att man kan mata dom. Han sa att dom alskade brod med jordnotssmar pa. Det var viktigt att ta med jordnotssmoret, for att det klistrades fast i gomen pa delfinerna sa att dom lat och gjorde extra mycket konster. Kl 17.30 stod halva bussen pa strandkanten och spejade efter delfinerna. Saklart sa kom dom aldrig eftersom det inte finns delfiner i sjoar. Kande mig lagom korkad nar jag gick och fragade ett par var alla delfiner var.

En anorlunda trfikstockning

Hors snart igen!

Nya Zeeland - Bungy jump

2010-03-16 @ 06:44:46
Hihi idag gjorde jag det. Jag hoppade bungy jump fran en bro. Hoppet var 44 meter och det var stort roligt. Dock sa var jag for radd for att hoppa ensam sa jag tvingade med busschafforen pa ett tandemhopp med mig. Han ar valdigt rolig han, han tvingade ut mig pa kanten och praktiskt taget knuffade ut mig. Ni far se film pa hela spektaklet lite senare. Nu ar det gjort och jag tror att jag haller pa att bli en adrenalin-narkoman. Jag funderar pa att gora det hogsta bungyjumpet i hela Nya Zeeland (varlden? vet ej) pa ca 140 meter, men jag har inte bestammt mig an. Vi far se.

Hoppas allt ar bra med er dar hemma. Fortsatt att kommentera, det ar alltid roligt att fa lite respons och hora hur det ar med er.

Puss & kram

Nya Zeeland - Fler bilder

2010-03-14 @ 08:39:51

Jag och Elin vid Lake Mahinapua

Julia precis innan hon hoppar pa planet

Jag sitter och vantar pa planet ska komma och hamta mig med

I det lilla planet. Borjar bli lite nervos. Men fin utsikt.

Man skulle posa nar man hangde dar. Jag var dock for nervos sa jag vet inte vad det ar jag gor. Och nej, mina fotter har inte vaxt. Fick lana ett par alldelles for stora skor.

Har fattar jag ingenting vad som hander. Ar endast sjukt radd.

Hihi - nu faller vi inte langre och nu ar det riktigt harligt.

Nere pa marken igen. Valdigt stolta.

Direkt efter falskarmshoppning akte vi for att paddla kayak i 3 timmar. Var valdigt trott efter allt adrenalin.

Idag gick vi pa glaciarvandring. Detta ar 2 km framfor glaciaren.

Julia utforskar en spricka

Det var valdigt brant ibland.

Sahar sag lite av glaciaren ut.

Nya Zeeland - Bilder

2010-03-13 @ 11:27:43

Abel Tasman - har gick vi pa vandringen.

Abel Tasman

Min fodelsedagsfrukost

Jag pratar med Ossian och oppnar min present. Tack finaste!

Jag vi vid en fin sjo pavag mot Westport

Flickorna ska aka jetboat

Pa hastryggen

Pa vag mot Lake Mahinapua - Pancakerocks

Jag och Julia utkladda till Svenska fenixfaglar i Lake Mahinapua

Nu har jag inte mer tid kvar av internet men jag lagger upp mer bilder imorgon bla pa skydiving.

Nya Zeeland - Skydive!!!

2010-03-13 @ 11:06:22
Jag har gjort det!!! Jag har hoppat skydive eller fallskarm. 13000 fot upp i luften tog ett pyttelitet flygplan upp os pa och darifran kastade (snarare knuffades) jag ut fran. Det var helt otroligt. Gar inte att beskriva. Foll fritt i 45 sekunder i 200 km/tim. Helt ofattbart.

Efter hoppet akte vi direkt till nagon sjo for att paddla kayak i tre timmar. Var dock lite for trott efter ruschen av adrenalin for att riktigt kunna njuta. Men det var valdigt fint i alla fall.

Nya Zeeland - Logg

2010-03-13 @ 11:01:53
Som ni kanske har markt sa har vi inte haft tillgang till dator de senaste dagarna varav den daliga uppdateringen. Det ni inte visste ar att jag inte bara skriver blogg utan jag for av en skriftlig logg. Det ar ju sa mycket som hander just nu att hjarnan inte riktigt hanger med. Darfor skriver jag ned allt som vi ar med om sa att jag ska komma ihag det senare. Har kommer sammandrag av det jag skrivit de senaste dagarna.

Den 9/3 tillbringade vi till fots i nationalparken Abel Tasman utanfor staden Nelson. En buss kom och plockade upp oss kl halv sju och korde oss i 2 timmar. Nar vi kom fram till stranden Kaiteriteri vantade en vattentaxi pa oss. Den tog oss ytterliggare 45 timmar norrut. Vi blev avslappta pa en ode strand dar vi forberedde oss. Vi gick in pa en stig som ledde oss in till en regnskog som tog oss upp och nedfor berg och dalar i 4 timmar. Det var valdigt roligt. Det var som att man hade rest tillbaka flera miljoner ar till dinosaurietiden. Lovtrad blandas med barr och exotiska regnskogstrad. Vi hade dessutom tur med vadret, varmt och soligt.

10/3 sa var det min fodelsedag. Vi tog det ratt lugnt den dagen, flickorna vackte mig med sang och hade dukat upp lyxfrukost. Sedan skypade jag med Ossian och mami. Det var valdigt mysigt. Oppnade min present som jag fick av Ossian innan jag akte och det var ett valdigt fint fotoalbum. Tack Alskling! Dagens hojdpunkt var nar vi besteg ytterliggare ett berg for att komma till Nya Zeelands mittpunkt. Uppe pa toppen firade vi med vin och sag solnedgangen.

11/3 satte vi oss pa bussen fran Nelson till Westport. Det ar det har ganget vi ska folja med anda tills Queenstown. Foraren ar tokig, haha. Pa bussen bokade vi flickor in oss pa bade jetboating och horsetrekking. Vi gjorde jetboat pa en gang och det var den snabbaste baten jag nagonsin har akt med.

12/3 Bussen plockade upp oss och vi akte ut till en ranch for att rida pa hastar. Det var sa himla roligt. Vi var ute i tva timmar och red (galloperade aven) i naturen. Ett perfekt satt att se landet pa. Efter ridturen akte vi fran Westport till lilla byn Lake Mahinapua. Dar blev vi inkvarterade pa det sunkigaste hotellet jag nagonsin sovit pa. Stank kattpiss i vart sovrum. Stallet ags av en 85-arig gubbe. De enda gasterna han har ar dom som aker med kiwi experience. Varje dag kommer en ny buss som han lagar mat at och anordnar aven en maskerad at. Han valjer tema. Denna dag var temat Imaginary. Sa vi flickor bestammde oss for att vara svenska fenixfaglar. Vi var mycket snygga.

13/3 Lake Mahinapua-Franz Josef

Idag ar vi lite trotta efter gardagens festlighet. Nu sitter vi pa bussen mot Franz Josef. Har ska vi stanna i ta dagar. Lyx att bo pa samma stalle mer an en natt! I Franz Josef har vi ett fullspackat schema. Idag ska vi hoppa fallskarm!!! samt att vi ska paddla kayak efterat och imorgon ska vi ga pa vandring upp bland bergen och glaciaren i 8 timmar.

Kommer bli hur roligt som helst.

Nya Zeeland - Forsta dagarna

2010-03-08 @ 09:57:18
Jaha, da har resan startat pa riktigt. Antligen! Vi landade i Christchurch i fredas och stannade dar framtills igar. Da vi satte oss pa Kiwibussen. Vart forsta stopp var Kaikoura. Det ar en somnig liten fiskestad. Dar skulle vi ha gett oss ut pa en fisketur pa eftermiddan men det var alldelles for hoga vagor sa det blev inget av det. Istallet sa gick vi och at (nyfangad) fish and chips, jagade efter den ratta stenen pa stenstranden till Therese och sedan hyrde vi cycklar och cycklade till en salkoloni som lag en halvtimme utanfor. Pa kvallen sa grillade vi med gruppen.
Idag har bussen tagit oss vidare till Nelson. En valdigt liten stad. Har kommer vi troligtvis att sitta fast framtills torsdag. Bussarna ar sa fulla sa att man maste boka dom i forvag sa darfor maste vi vanta har tills det finns ledig plats pa bussen. Imorgon tidigt pa morgonen kommer en taxi for att plocka upp oss for att ta oss till nationalparken Abel Tasman. Vi kommer da att ga en kortare vandring pa 3,5 timmar och sedan kommer vi att aka bat resten av dagen.
Resan har gatt jattebra an sa lange och jag stormtrivs att vara pa resande fot.
Har kommer det lite bilder pa det som vi hittills har varit med om.
Julia och ELin pa promenad i Christchurch
Elin och Julia kl. 6:30 vantandes pa bussen
Jag kl. 6:30 vantandes pa bussen
Salkoloni utanfor Kaikoura
Att resa ar aven trottsamt. Flickorna somnade pa banken efter cyckelturen till salkolonin.
Hoga vagor forstorde var fisketur. Men maktigt var det i alla fall.
Som ni ser ar Nya Zeeland valdigt vackert. Det paminner lite om Sverige tycker jag. Fast lite mer dramatiskt landskap. Forsta biten pa bussresan igar blev vi alla lite hapna over lansdskapet som vecklade ut sig framfor oss. Pa ena sidan av bussen lag ett oroligt hav och pa andra var det hoga berg och grona kullar som reste sig over oss. Jag ser sa himla mycket fram emot den kommande tiden. Vi kommer att gora sa himla roliga saker och vara med om en massa olika upplevelser.
Vi hors snart igen!

Nya Zeeland - Nu ar vi framme

2010-03-05 @ 10:38:17
Hej allihoppa!

Efter ytterliggare en lang resa har vi antligen kommit fram till Christchurch. Resan gick ganska bra. Blev forsening i Singapore sa det var nara att vi missade planet i Sydney som skulle ta oss vidare till Christchurch men vi hann med precis.

Pa flygplatsen blev vi valkomnade med ett kyligt regn och valdigt mycket moln. Vadret idag ar som en vanlig sommardag i Sverige. Ca 16 grader varmt, moln blandat med regn. Men ingen fara. Det ar inte vadret vi ar ute efter, utan upplevelserna. Trots var jet lag sa har vi fixat en hel del. Vi har checkat in pa ett ratt sunkigt hostel, kollat nar och var bussen ska plocka upp oss (det blir pa sondag klockan 06.50) samt avnjutit ett glas vin till var forsta rugbymatch.

Imorgon ska vi kolla in stan lite mer och forbereda oss infor bussen. Som ni kanske vet ska vi ju aka pa buss genom Nya Zeeland. Det ar lite svart att forklara sa jag bifogar bussbolagets hemsida sa kan ni spana in vad det ar vi ska ha for oss den kommande manaden. Jag kommer att gora passet Kea samt Bottom bus och flickorna som stannar tva veckor mer an jag ska gora Whole kit & Caboodle.

Las mer pa: http://www.kiwiexperience.com/

Nu ska jag sova!

Singapore - Sista natten

2010-03-03 @ 18:06:27
Da har sista kvallen kommit har i Singapore. Och det ar valdigt skont. Nu kanner vi oss valdigt fardiga har for att dra vidare.

Jag och Elin skulle ha gatt pa den indiska bion igar men vi kom forsent sa vi gick idag istallet. Det var annorlunda, haha. Dom borjar ju att sjunga och dansa helt plotsligt alltihoppa. Handlingen var inte heller sadar jatterolig, men det var anda roligt att gora nagot annat pa kvallen.

Idag har vi spenderat var tid pa boogismarknaden. Alla tre fick kopmani. Det far man nar man gar in pa boogis. Man ser sa fina klader och skor overallt, i taket, pa vaggarna, pa golvet. Sa det blev mycket nytt inhandlat idag. Jag forsoker dampa mitt nagot daliga samvete med att jag visst behovde tva par skor, en kjol, en klanning, ett par solglasogen samt ett linne, men det gar inte sabra. Vi far se hur det gar att packa vaska imorgon. Den var ju ratt sprangfylld redan innan.

Juste, for er oroliga. Den indiska kalsongmannen har checkat ut. Han gjorde det i morse.

Nu ar jag trott och ska sova.

Singapore - Durian och Indisk man

2010-03-02 @ 12:05:21

Da har snart annu en dag gatt har i Singapore. Nu borjar man kanna sig lagom utvilad for att kunna ta tag i Nya Zeeland. Bade jag och Elin kanner oss ivriga att aka vidare nu. Helst idag da det var sjukt varmt. Idag har vi inte gjort sa mycket. Vi gick upp ratt sent och gick och at som vanligt pa foodcourt. (Langtar efter en sallad saklart eftersom det inte finns har). Sedan har vi varit pa vandrande fot hela dagen. Vi gick runt i en park som nagon har sagt att det finns apor i, men vi kunde inte hitta nagra. Det enda vi sag var tva gigantiska spindlar, en odla och jag sag en groda.

Pa vagen hem kopte vi med oss Durian. Durian ar en frukt, den ar gron, ganska stor och har stora sloa taggar. Den ar speciell eftersom den luktar otroligt illa. Dom ar forbjudna att ta med och att ata pa valdigt manga stallen. Men vi har hort sa mycket om den sa vi var tvugna att kopa med oss lite. Jag kan vall saga som sa att det var inte det basta jag atit. Smakar som den luktar. Den var gron och kramig, nastan lite mjolig, smakade valdigt matig, nastan stark. Det ar bara ett ord som kan beskriva och det ar usch. Men Malaysianerna har tycker om dom for dom kallar den King of fruits. Men jag antar att det ar en vanesak.

Som jag berattade i forra inlagget har jag och Elin flyttat till ett hostel som ligger i stadsdelen Little India. Vi delar ju ett doorm tillsammans med 4 andra man. Nagra av dom ar valdigt trevliga. Dock sa har vi fatt in en skitskum indier. Han hanger upp sina ackliga kalsonger pa krokar runt om i rummet pa vadring, har fula byxor uppdragna till armhalorna samt ett instoppat linne i dom fula byxorna. Han ar nagot vindogd, luktar svett blandat med en stark acklig parfym. Och detta vore ju helt okej om det inte vore for tjyvtittandet. Han hade en sang som lag tvarsemot vara, nu har han daremot bytt till en sang snettovanfor min. Det kanns inte helt okej faktiskt. Men men, sant ar livet som backpakers. Suck...

Nog om indiern. Ikvall har vi inte riktigt bestammt oss for vad vi ska gora. Men vi lutar lite at att ga och ata och sedan ga pa den indiska bion som ligger tvarsover gatan och se en bollywood film (forhoppningsvis textad).

Singapore

2010-03-01 @ 13:00:04

Julia pa foodcourt. Vi ater pa foodcourt bade lunch och middag da det ar billigare an att handla mat och laga sjalv.

Jag och Elin tog cyckeltaxi hem efter en natt pa Clark quay

Utsikt fran poolomradet dar vi bodde dom forsta dagarna

Mys pa bakgarden innan vi gick till Raffels Hotel

Sahar slanger man jordnotter pa golvet

Sahar ater man jordnotterna

Elin har fatt en huvudbonad

Och jag blev trott i fotterna

Overklighetens stad - del 2

2010-03-01 @ 11:54:09

Nu har vi antligen hunnit komma till ratta med nastan allting har i Singapore. Vi har lyckats nagorlunda med att vanja oss vid varmen.

Dom forsta tre dagarna har har vi tagit det valdigt lugnt. Gatt ut pa stan, legat vid poolen och atit mycket pa foodcourts. Det har varit valdigt skont att inte kanna nagon stress och kunna varva ned nu i borjan innan det riktiga aventyret borjar. Nu nar vi antligen har vant oss vid varmen har vi borjat ta tag i va Singapore har att erbjuda. Vi har bland annat varit pa en marknad som heter Bugis streetmarket. Utifran sett ser den inte mycket ut for varlden, utan mest som vilken kinamarknad som helst men nar man har gatt in och letat sig runt bland de olika standen ett tag sa upptacker man en helt ny varld. Namligen klader. Klader overallt. Om man gar in i vad man tror ar ett liten kladbutik uppenbarar sig helt plotsligt fem andra som leder till ytterliggare fler. Det ar helt sjukt! Det basta ar ju att kladerna ar som gjorda for mig. Jag som ar sa kort menar jag. I det har landet har jag helt plotsligt borjat kanna mig ratt stor och  det ar en kansla som jag aldrig aldrig har kannt forut. Sa pa Bugismarknaden har vi tillbringat en hel del tid.

I Onsdags, dagen efter vi kom, overraskade Milla och Line som ar ute pa sin stora asienresa oss med ett snabbbesok. Det var sa kul att traffa dom igen eftersom jag inte har sett dom sedan i december och kommer inte heller att gora det pa ytterliggare nagra manader. Dom stannade tills i lordas da dom drog vidare. Men vi hann med ett och ett annat. I fredas var jag, Elin, Line och Milla och utforskade Clarke quay som ar partydistriktet har i Singapore. Jag har aldrig varit ute och festat i ett sa coolt omrade som det. Det ar som en liten stadsdel med gator och hus fast med bara nattklubbar och barer, over gatorna ar det som ett stort tak ifall det borjar regna. Fran taket hanger det lampor och glitter, blommor och girlanger. Det ar fontaner och en massa annat. Barerna och klubbarna har olika teman. Det finns bl.a. en bar med sjukhustema, dar sitter man i rullstolar och far in sin drink i ett dropp som man sitter och suger pa. Man kan aven fa sig en shot i en spruta. Servetriserna ar sjalvklart kladda som sjukskoterskor. Ganska obehagligt tema egentligen, fast anda valdigt roligt.

Igar flyttade jag och Elin till ett hostel och det kanns skont. Vi bor i ett 8 rums doorm med fyra andra killar/man. Och an sa lange har det gatt ratt bra.

Igar kvall var jag, Julia, Fredrik och Elin och tog en Singapore sling pa Raffels Hotel. Raffels hotel ar ett valdigt tjusigt och gammalt hotell. Det som ar lite speciellt dar ar att nar man sitter och sippar pa sin singapore sling ska man ata jordnotter och slanga skalen pa golvet. Jag vet det later jatte konstigt men det var trevligt. Efter det sa gick jag och Elin till Boat quay, dar kan man se Skyline (staden i profil) som var sjukt haftigt. Man kande sig valdigt liten. (Om ni vill se bilder pa Skyline ga in pa fyraflickorsblogg dar Julia har tagit bilder med sin kamera som ar battre an min.) Det var aven roligt att se alla lyxhotell.

Idag sa akte vi till Sentosa som ar en lek o for vuxna. Det finns inget trakigt pa Sentosa. Det ar bergochdalbanor, universal studios, en fejkad strand och en massa annat. Vi lade oss pa den fejkade stranden och forsokte fixa brannan infor Nya zeeland. Och nog fixade jag och Julia oss en branna, dock inte den som vi ville ha. Otippat nog klarade sig Elin undan fran hummersjukan. Det var valdigt fint pa Sentosa, fast det syntes att stranden var fejkad, lite for perfekt nastan som mycket annat har. Dessutom sa ligger det nagra tusen last fartyg precis utanfor och skrapar ned. Sag lite for manga doda eremitkraftor och krabbor for att jag verkligen kunde njuta av det svalkande doppet. Vanter med det tills Karibien istallet.

Ikvall ska jag och Elin ga och utforska Chinatown och aven ata middag. Nu ska jag ga och gora mig i ordning men jag laddar forst upp lite bilder.