Overklighetens land del 1

2010-02-25 @ 04:56:58
Då var vi alltså framme i Singapore. Vi kom fram igår kl 19.00 lokal tid. Resan var väldigt smärtfri (förutom att jag tappade min mobil i min cappuccino på Arlanda). Inga förseningar och vi sov nästan hela vägen till Singapore. Fredrik kom och mötte upp oss på flygplatsen och vi åkte taxi hem till honom. Här ska vi bo fram till måndag då vi ska bo på hostel framtill att vi åker vidare till Nya zeeland.
Fredrik bor väldigt bra, det är nästan som ett hotell. Lägenheten ligger på fjortonde våningen mitt i stan. Vi har tre olika pooler, gym och tennisbana. Igår tog jag och Elin ett natt dopp. Kändes så overkligt att ligga och flyta på rygg och kolla upp på stjärnorna och se alla höghus som tornar upp över oss.
Vi gick även ut och åt. Det var så många intryck. Jag har aldrig varit i en liknande stad som Singapore. Det är skyskrapor överallt och allting är väldigt stort. Allting är modernt och ser helt nybyggt ut, det är sjukligt rent (i detta ögonblick står en man och moppar vår tennisbana). Det finns ju dock en anledning till att allting är rent och det är att dom har regler, hur många regler som helst. Mycket som är förbjudet, t.ex. är det förbjudet att tugga tuggummin här.
Vi ska snart ut och kolla in staden i dagsljus. Jag återkommer med bilder inom kort.
/Nikolina

Nu börjar resan

2010-02-23 @ 10:52:29

I lördas hade vi avskedsfest och det var jätte trevligt. Jag har inte hunnit svara på alla sms och kunnat tacka så jag gör det nu istället. Tack för en jättetrevlig fest och jag kommer att sakna alla här hemma!

Har precis sagt hej då till Ossian, det var ganska tungt. Nu sitter jag och mamma och väntar på taxin som ska ta oss till Arlanda. Sedan bär det av först till Heathrow där vi mellanlandar och sedan till Singapore där vi ska möta upp Fredrik.

Ha det bra så länge!

Hedemora & Tallin

2010-02-16 @ 10:58:22

Idag kom jag hem från en ganska hektisk vecka. Det är ju mycket som ska hinnas med nu innan jag åker, så i tisdags förra veckan åkte jag upp till Hedemora för att hälsa på mormor och kusinerna. Det var väldigt trevligt och mysigt, vi gick i affärer och åt god mat. Och i torsdags åkte jag och Dennis (min kusin) ut och åkte spark. Jag har inte åkt spark sedan jag var 5 år då morfar brukade sätta mig på sin spark och åka ut med mig på isen där vi satt och pimplade fisk och drack varm choklad. Så det var jättekul att återuppleva gamla minnen igen.

I fredas åkte jag till Stockholm igen för att packa om för att åka vidare med Ossian på en tredygns spakryssning till Tallin. Det var så himla mysigt, vi åt, sov, vilade, bastade, badade och gick på romantisk promenad geonom Tallin. En helt underbar helg har det varit.

Fina blommor som jag fick från jobbet när jag slutade.

Fina blommor som jag fick från Kontorsfixarna

Ossian på promenad

Jag på Pierre Chocolaterie

Spelar bort våra sista pengar

Checklista/Önskelista

2010-02-06 @ 12:11:26

När man var lite yngre och lite okunnigare så trodde jag att det bara var att sticka iväg och lämna allting. Helt spontant, inga förberedelser ingen planering. Men nu när man väl har bokat en sånn här resa inser man ganska snart att spontanitet inte riktigt fungerar. Det är visum, reseförsäkringar, vaccinationer osv. Sedan tillkommer ju alla praktiska småprylar som gör livet enklare när man är ute och reser. Hehe, inbillar jag mig i alla fall. Så därför har jag gjort en checklista. Fast jag ser det hellre som en önskelista ifall någon får för sig att vilja köpa en massa förtidiga födelsedagspresenter till mig. Det tackar man ju inte nej till liksom. Hur som helst har jag skaffat en liten anteckningsbok som jag fyller med alla mina listor. Hehe ett arv från papi skulle jag nog tro. Jag bara älskar listor. Så här ser min lista ut i alla fall.

Att köpa

Ögonmask & öronproppar
En skön fleecetröja
Silkeslakan
First aidkit
Skyddsfodral till ryggan
Reseburkar (små plastburkar som man har typ shampoo i)
Packningspåsar
Resestallrikar, bestick, kåsa
Regnskydd till ryggan
Lite nya underkläder
En liten svart väska som passar till allt
Ihoppvikbara ballerina skor som jag såg i Nacka Forum
Reseförsäkring
Några sprutor till

Ja, och det är allt som jag komma på nu. Har en känsla att listan kan nog bli lite längre.

Nikolina

Första inlägget

2010-02-04 @ 16:03:15

Jaha då sitter man och skriver på första inlägget i bloggen. Haha har aldrig gjort det här förut och dom som känner mig vet hur oteknisk jag är. Fattar ingenting av blogghelvetet. Koder hit och dit, inställningar och massa annat. Var nog tur att jag startade bloggen nu så jag har lite tid att lära mig hur detta fungerar.

Jag kan ju berätta om hur närmsta tiden och resplanen ser ut.

Den 23/2 så flyr jag, Julia och Elin till varma Singapore där Julia ska få hälsa på sin käresta. Jag och Elin ska roa oss med att utforska stan med en bekant som jag har kommit i kontakt med där. Efter ha fått en mjukstart på resan reser vi vidare efter en vecka till Christchurch, Nya Zeeland. I Christchurch ska vi stanna i tre dagar innan vi hoppar på en Kiwibus. Eller Kiwiexperience som det nu heter. Och på den bussen ska vi sitta på i nästan en månad och åka fram och tillbaka i Nya Zeeland och se en massa skojiga och spännande saker.

Sedan blir det ett tårfyllt farväl när jag lämnar mina tjejor för ett lite varmare klimat. Från Auckland kommer jag att resa i lite mer än 40 timmar(hjälp!) till St Lucia som ligger i karibien där jag ska möta upp papi, syster Emma och Pilar som har seglat dit. I karbien ska jag tillbringa ca 1 1/2 månad med att segla, bada, äta frukt, dricka fåniga paraplydrinkar och bli fint brunbränd. Jag kommer alltså bara leva livet. Hihi. Den 15 maj säger jag och papi hej då till Emma och Pilar som ska flyga hem och hälsar (om vi nu hittar någon) vår nya besättningsmedlem välkommen ombord. Efter det så är det jag, papi och vår nya medlem som ska segla hem vår båt. Jag vet inte hur lång tid denna sträcka tar eftersom det beror på vädar, vind, strömmar och om pappa tvingar mig över bermudatriangeln (om han gör det begår jag myteri och binder fast honom i jollen) men det kanske tar ca 2 veckor att ta sig över till Azorerna där vi ska vila upp oss lite innan vi drar vidare till Portugals kust. Väl framme i Portugal tar vi antingen upp båten på land eller så går vi vidare till Spanien och tar upp den där istället. Detta är för att familjen ska kunna avnjuta fler sommrar på båten utomlands. Efter det blir det flyget hem.

Där har ni resplanen. Den närmsta tiden kommer det vara mycket att göra. Reseförsäkring och små smarta prylar som man kan tänkas ha användning för. Måste även hinna umgås med alla och säga hej då eftersom jag kommer vara borta i alla fall 4 månader.