Nya Zeeland - Sista dagen

2010-04-02 @ 06:22:51

Vem ar jag? Den fragan staller jag mig nar jag ser mig sjalv i spegeln. Det ar sa himla mycket som har hant pa de har 4 veckorna som jag och flickorna har varit har. Vi har fatt vara med om fantastiska saker tillsammans. Det ar sa mycket som jag har gjort som jag aldrig trodde att jag nagonsin skulle gora. Man har liksom dragits med i aventyrsandan.

Idag var det sista dagen pa kiwibussen. Kommer att sakna den for vi har haft sa himla kul tillsammans pa den. Kommer att sakna alla manniskor som jag maste saga hej da till. Detta ar baksidan har jag kommit pa med att resa sa har. Att saga hej da till alla fantastiska och roliga manniskor som vi har traffat pa vagen. Nar vi akte sa trodde jag att vi skulle trottna pa att leva i en resvaska, inte sova i samma sang i mer an tva natter, sova pa hostels och i doorms, men icke... Jag skulle kunna halla pa sa har mycket langre kanner jag nu.

Idag akte vi fran Rotorua upp till Auckland. Auckland ar den storsta staden pa hela Nya Zeeland. Och alla kiwisar (Nya zeelandare kallas sa) hatar manniskorna som bor i staden Auckland och sjalva staden i sig. Det verkar vara samma installning som folk runt om i Sverige har till stockholmare.

I Rotorua stannade vi i tva dygn. Forsta dagen vi var dar akte vi forsranning som var helt sjukt roligt. Forsen som vi akte pa har det hagsta (for amatorer) fallet i varlden pa 7 meter. Det var lite laskigt. Pa kvallen akte vi ut pa en maorikulturkvall. Rotorua ar huvudstaden for maorikultur. Det var valdigt intressant, vi fick lara oss massor utav sjalva kulturen som ligger bakom hela landets kultur. Maorierna har inte blivit fortryckta som manga andra urinvanare runt om i varlden. Valdigt mycket av samhallet, tex. gatunamn kommer fran Maorierna och det ar valdigt roligt att se. Dom hade i alla fall upptradanden och gjorde sin traditionella Haka som ar en slags krigsdans (jag skulle inte vilja bli ovan med dom kan jag ju saga, var verkligen skrackinjagande). Sedan bjods det pa traditionell mat. Det var hur gott som helst. Sedan sparade kvallen nar dom forsokte tillfredstalla de aldre amerikanarna och borjade sjunga en massa smoriga amrikanska sanger och alla skulle halla i handen. Men fram tills det var det valdigt roligt. Dagen efter tog vi det ratt lugnt. Vi hade tankt att aka zorbing (jattestor ihalig gummiboll som man lagger sig i, haller nagra hinkar med vatten i och rullar ned for en backe) men tyvarr sa var det stangt. Sedan pa eftermiddagen blev jag markt for livet, mer om det langre ned.

Nu befinner vi oss i alla fall i Auckland. Tjejorna ligger och vilar, nagot trotta efter utekvallen i gar. Jag har spanat in stan lite och kan konstatera att jag inte gillar storstader langre och haller med resten av kiwisarna att Auckland ar en valdigt trakig stad.

Imorgon bar det vidare till karibien. Flickorna lamnar hostellet kl 7.00 pa morgonen och mitt plan gar inte forrens kl 22.00 pa kvallen. Far se vad jag kommer att hitta pa. Ska forsoka att trotta ut mig sa mycket som mojligt sa att jag sover mycket pa flygresan. For er som inte har hort det sa kommer min resa till Karibien att ta 44 timmar. Haha helt sjukt. Menmen, det ska nog ga bra.

Har kommer lite bilder fran den senaste veckan.



Vi fiskade i Kaikoura



Yaiii jag fick napp. Stora rackare dessutom.



Vi fick aven dessa :D


Vi fick se Albatrossar dessutom. Detta ar dock dess nagot mindre kusin.



Jag och Elin pa farjan fran sydon till nordon och staden Wellington, vi kor pa sann backpackeranda och sitter pa golvet och ater

 

Pa kvallen sag vi pa rugbymatch




Det var valdigt stora man som spelar rugby.



I Taupo klattrade vi pa en slags linbana.


Skutteliskutt



Jag fick en ny kompis pa klatterstallet



Pa vag till Rotorua stannade vi vid Mudpool vet ej vad det kallas pa svenska. Stank som in i saten, typ ruttna agg. Dessa ar valdigt vanliga pa nordon och runt Rotorua. Vilket gor att hela staden stinker. Men det ar vall bra for dom som har en gasig mage antar jag for da kan man bara skylla pa gyttjan.



Vi akte forsranning, mycket snygga flickor.




Nu kommer nasta overraskning. Hihi.









Tatueringen ar gjord i maoristil. Och den har valdigt manga betydelser och tecken i sig. Berattar mer sen.

Kramar
Nikolina


Kommentarer

Postat av: ossian

Vaaaaaaaaaaa? Jag trodde det vara ett aprilskämt att du hade tatuerat dig. Mamma mia =) Den ser snygg ut.



Längtar tills vi kan prata ikväll

2010-04-02 @ 13:32:45

Postat av: Tanto

Skit snygg!! Kom ihåg att inte sola innan den läkt ordentligt!

Kram Mosti

2010-04-02 @ 14:43:00

Postat av: Lena

Det var en jätte fin tatuering,det var en överaskning. Hoppas din resa går bra och att du får en fortsatt bra resa. Sköt om dig.

Kram Lena

2010-04-02 @ 14:45:31

Postat av: maria burgman

3.4.

Hej! Det är väldigt roligt att läsa din reseberättelse, Nikolina! Vi befarar däremot att du får ett nytt smeknamn när du kommer hem till 0ss; sköldpaddan...Och vi måste snart börja förbereda ett digert program åt,dig, Vallonrundtur i Uppland, fågelskådning i Vendelsjön, båttur i Gävle skärgård, lodjursspårning i vintersnö, kanoting i Tämnarån, sämsta middan någonsin hos Minnas i Krlholm, etc,etc...så aytt vi undanröjer svår risk för uttråkning!!! kramar och ta väl habd om dig. Maria & Robert

2010-04-03 @ 17:14:41

Postat av: Elin

Faan vad ful tatuering. Skulle aldrig nagonsin.

2010-04-04 @ 10:59:36

Postat av: Elin

BUUHUUU KOM TILLBAKA MAMI!!!!!!

2010-04-04 @ 11:00:12

Postat av: Julia

MAMMA!!

2010-04-04 @ 11:23:32

Postat av: Line

Ni ser ut att ha det hur roligt som helst. Ikväll blir det första jobbdagen/natten för mig på 3,5 månader.. Det ska bli roligt ;) Snygg tatuering, du valde ett riktigt schysst ställe att göra den på också. Pussogull!

2010-04-05 @ 15:06:35
URL: http://lemine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback