Hemma igen

2010-08-08 @ 22:10:17
Jaha, då var man hemma igen. Har fått lite önskemål att skriva ett sista inlägg som avslutning på hela resan så jag tänkte göra det nu.

Har varit hemma i drygt en vecka nu. Det är med blandade känslor att vara tillbaka igen. Härligt, tråkigt, skönt, jobbigt, framtidsångest osv. Men det bästa är väll att jag har återförenats med alla vänner och bekanta, pojkvän, familj och husdjur. Men jag kan inte sluta drömma om att ge mig ut på havet igen för att upptäcka nya spännande och exotiska platser. Men det får bli lite senare.

Sista biten gick väldigt bra. Vi plockade upp Julia i Amsterdam som planerat. Seglingen gick väldigt bra och Julia var väldigt duktig ombord. Vi fick lite oväder påväg mot Ystad vilket var både roligt och lite läskigt för Julia, men hon stod på sig och vande sig snabbt vid gungandet.

Känner inte att jag har så mycket att skriva i detta inlägg förutom att allt är bra.

Som sista ord vill jag bara tacka familjen för all hjälp under resan. Det hade varit bra mycket svårare utan er. Tack!!

Nikolina

Ps. Stänger ej bloggen då eventuella resor i framtiden kan uppkomma. Ds.

Calais, Frankrike

2010-07-12 @ 12:27:26
Nu går det fort fram. Förra tisdagen seglade vi från Falmouth till Isle of Wight, Cowes och i fredas lämnade vi England och seglade till Calais. Seglingen tog lite mer än ett dygn och var rätt obehaglig då man korsar en av världens största fartygsleder, inte nog med det så blev det tät dimma och var dålig sikt. Men resan gick bra ändå och vi kom säkert fram.

Vi hade tänkt att segla vidare idag mot Amsterdam, men då vindarna ligger fel vet vi inte riktigt när vi kan komma iväg igen. Förhoppningsvis snart då vi ska plocka upp en extra besättningsmedlem i Amsterdam på fredag.

Annars går det ingen nöd på oss. Vi har ätit musslor två dagar i rad nu, går på promenader och äter glass. Idag regnar det dock så nu ska jag ta tag i och rengöring av båten.

Hör av mig snart igen!

Falmouth, England - Äntligen framme

2010-07-04 @ 18:49:06

Då var vi äntligen framme i Falmouth, England. Vi kom fram igår klockan 18.00. Trötta, något smutsiga och väldigt hungriga la vi snabbt till vid bryggan för att gå i land och äta. Verkar vara en väldigt trevlig liten stad med mycket skaldjur på menyerna vilket jag tycker om. Efter middagen gick vi till seglarpuben och tog en öl. Pappa gick sedan till båten för att ta sig en whiskey medan jag fortsatte att utforska Falmouths nattliv. Imorgon ska vi hyra bil och utforska Cornwall vilket jag ser fram emot och på tisdag bär det av igen till Isle of wight. Seglatsen dit kommer att ta ca 1 ½ dygn.
Här nedan kan ni läsa utdrag ur min dagbok från överseglingen. Läger även upp lite bilder.

27/6 dag 5

Det har snart gått en vecka sedan vi lämnade Horta. Vi motorseglar fram men vi har vinden med oss så vi gör relativt god fart ändå. Med snitt på ca 5 knop borde vi vara framme i Falmouth harbour om en vecka ungefär. Det verkar som att det blir en relativt händelselös segling. Känns som om vi har hamnat i twilight zone. Himlen är grå, vattnet likaså, det blåser inte speciellt mycket, temperaturen är mild men ändå kylig och sjögången är tillräckligt hög för att det inte ska gå att bada (det är ändå för kallt för det). Marelden syns inte och delfinerna har försvunnit. Vart är vi någonstans? Det är ju helt öde!

28/6 dag 6

Idag har jag upptäckt att jag har gjort en förvandling. Sakta men säkert och nästan smygande så att i vare fall jag inte har märkt något. Jag lämnade Sverige som en fin flicka, som vårdar sig själv, bryr sig om sitt utseende, kunde inte använda samma tröja i mer än en dag i sträck och så vidare. Rätt fåfäng med andra ord. Som backpacker började man att vänja sig vid att vara lite smutsig. Inte kunna ta en dusch när man vill, att kläderna luktar lite skumt, att sminka sig var inte lika viktigt längre osv. Men idag när jag såg mig själv i spegeln så slog det mig med full kraft. Likt en ful larv som förvandlar sig till en vacker fjäril har jag också gjort en förvandling. Fast jag gjorde tvärt om, för av den vackra fjärilen finns det inte ett spår av längre.

Mitt hår ligger i smutsiga tesar runt huvudet förutom allt underhår som samlat sig i två olika och underligt formade klumpar bak i nacken. Detta till resultat av att jag inte har badat på en vecka. Jag lever i pappas 20 år gamla trådslitna underställ, mina nyinköpta gröna gummistövlar, vindjacka och mössa. Och flytväst såklart. Jag har fyra par sockor som jag varvar mellan så att fukten kan få torka ut emellanåt och jag har samma tröja på mig som jag hade när vi stack.

Första tanke framför spegeln: Hjälp, jag har blivit en långseglarslusk! Inte alls den prydliga tjejen som lämnade Sverige utan en fullfjättrad långseglarslusk med valkar i händerna som luktar lite illa. Förskräckelsen ersattes dock ganska snabbt med en känsla av frihet. Här ute spelar det verkligen ingen roll hur man ser ut och det är faktiskt väldigt skönt för omväxlings skull.

Nu behöver ni dock inte oroa er att jag kommer att komma tillbaka till Sverige och lukta illa. Mitt fåfänga jag kommer säkert att finna sig tillrätta ganska snabbt igen, men jag hoppas att jag tar med mig lite av det som jag lärt mig här ute på havet och inte bryr mig fullt så mycket om alla materiella måsten i vardagen.

29/6 dag 7

Okej, jag erkänner. Mitt fåfänga jag hittade mig snabbare än jag trodde. Jag stod inte ut med att vara en långseglarslusk längre. Idag var första dagen sedan vi stack som solen sken och det var varmt ute. Tog första bästa tillfälle att slänga mig i havet med en schampo flaska, balsam och en stålborste för att trassla ut mina ofrivilliga dreadlocks. Det var rätt kallt men det var nog det skönaste badet jag någonsin badat. Yaiii, jag luktar inte illa längre. Dagen till ära såg vi en val och några delfiner. Kanske var det lukten från mig som skrämde bort dom??

30/6 dag 8

Äntligen! Vinden viner och det blåser kuling från sydväst. Vågorna är höga och skjutsar oss framåt. Det ser ut som en riktig häxkittel när den kokar på som bäst. Vi har en snitt fart på 7,5 knop men är uppe i 8-9 knop ibland. Vågorna tornar upp sig någon meter över sittbrunnen, topparna börjar brytas, med hjärtat i halsgropen undrar man hur i helsike vi ska glida över. Än så länge är det bara tre vågor som har bryts över sittbrunnen. Med den här farten är vi framme på nolltid.

1/7 dag 9

Vilken natt. Blåste på ordentligt. Jag vaknade av att en våg kastade hela båten på sidan. Trodde vi höll på att kantra så jag rusade upp för att se hur det var med pappa. Men det var ingen fara med honom, tror att det kändes mer än vad det var inne i salongen. Det var ändå bra att jag vaknade för det var min tur att hålla vakt. Stod i tre timmar mellan kl 00.00-03.00, vinden ven, regnet piskade och vågorna fräste. Snacka om att man känner att man lever. Underbart. Vi hade en toppfart på 12,5 knop men snittade dock på 7,5-8. Idag var inte lika underbart dock. Vågorna är kvar från natten men vinden är spårlöst borta. Så nu ligger vi här och guppar som en badanka i ett enormt badkar. Driver mig till vansinne. Okej om det gungar och man har fart, men att ligga så här är bara störande.

Här kommer lite bilder.

Hej då Horta

Nya modet! Vad tycks?

Obligatorisk flaskpost slängdes i

Vi fick en liten firre

Några likheter?

Midsommarfirande

Denna resa fick vi två fåglar på tråden. Jag tyckte vi borde äta kyckling till middag men det tyckte inte pappa

Här börjar det blåsa upp lite.

Hörs snart igen

Nikolina

Horta, Faial - sista natten (troligtvis)

2010-06-23 @ 02:03:34

Imorgon ger vi oss antagligen av igen. Nästa stopp blir antingen Falmouth, England eller någonstans i norra Frankrike beroende på vindar. Pappa vill ge sig av så fort som möjligt och helst imorgon men jag skulle inte ha något emot att stanna här i någon dag till. Det är ju så trevligt liksom. Vi får se om vi får båten klar då det är ganska mycket kvar att göra.

Hur som helst. Denna vecka har spenderats med att gå i den mysiga staden, cykla runt ön med en norrman som heter Karl och som också seglar med sin far samt hänga på Peters. Pappa har dock haft ganska mycket jobb på en krånglande pump. Men i min okunskap om länspumpar har jag tyvärr inte kunnat hjälpa honom.

Idag har jag dock jobbat hårt. Det är inte enbart tradition att långseglare möts upp på Peters bar och dricker sig berusade på den lokala ölen och berättar sjörövarhistorier. Utan det är även en tradition att alla som stannar här ska innan dom ger sig av måla en bild, logga eller flagga i marinan. Denna marina är ganska stor, tror att den har kapacitet för ca 400 båtar och den är helt fullklottrad med loggor från båtar som seglat förbi här. Det är väldigt roligt att gå runt här i marinan då det är som ett stort konstgalleri. Vissa målningar är enkla flaggor medan andra är som tavlor. Sagt och gjort jag var tvungen att måla en bild. Pappa var dock inte lika förtjust i min ide men han hade lovat mig fria händer så han hade inte så mycket att säga till om. Ni ser resultatet nedan. Målningen tog totalt 9 timmar att göra utan avbrott. Men det var väldigt skojigt. Dessutom betyder det otur att ge sig iväg här ifrån utan att ha klottrat något och man behöver ju all lycka man kan får.

Rundar av för denna gång. Skriver så fort jag kan när jag kommer fram var än det nu blir. Mamma kanske skriver några rader som hon gjorde på förra överseglingen. Denna gång blir det dock inte lika långt utan det kommer endast att ta mellan 10-14 dagar förhoppningsvis om vindarna är med oss.

Ha det så bra därhemma! Njut av solen för den varar aldrig länge :P

Nikolina

Här har ni en bild på en liten del av hamnen där ni ser hur det är fullklottrat utav bilder.

Måla måla måla och en hälsning till Julia och Elin samt till Nya Zeeland

Hugg hugg

Många redskap behövdes för att nå...

Slutresultatet. Ta daaa!!

Jag fick två nya vänner för kvällen som  inte var i form utav seglarpojkar för omväxlingskull

Men jag hittade dock fyra nya seglarpojkar

Dessa trevliga och skäggiga svenska pojkar anlände för några dagar sedan. En av dem kommer jag nog träffa i Uppsala till hösten.

Fin portugisisk fiskebåt

Baren i hamnen som jag sitter i just nu och bloggar samt talar på skype med er där hemma

Avslutar med en bild på en avdankad Nikolina efter ännu en utekväll.

Horta, Faial - Baksmällans ö

2010-06-20 @ 20:21:13

Ni får ursäkta att jag inte har skrivit på ett tag nu. Det har varit full rulle här i en vecka nu. Full rulle av fester och att träffa nya intressanta människor. Så jag har inte riktigt haft varken tid eller (snarare mest) ork att skriva något nytt.

Azorerna är över förväntan. Ett av de bästa och vackraste ställena jag hittills har varit på. Staden är rustikt charmig med små kullerstensgator kantade av fina gamla små hus, vackra parker och bra tavernor. Ön är lummig och grön med höga klippor och svarta stränder toppade av vulkaner. Människorna är otroligt trevliga och hjälpsamma och nästan alltid glada, har inte än träffat någon som inte har varit trevlig.

Vi trivs bra här i hamnen. Tar det ganska lugnt här och stressar inte så mycket. På dagarna upptäcker vi vad ön har att erbjuda och på kvällarna samlas vi på Peters bar. Här har jag träffat nya vänner och återser gamla från andra sidan atlanten. Vi har det jättekul tillsammans, tyvärr så blir det en hel del huvudvärk. Menmen man lever bara en gång.

Jag vill inte lämna det här stället för det är så otroligt fint och bra. Kan verkligen rekommendera alla att åka hit.

Här kommer lite bilder från denna vecka.

Mitt andra hem, Peters Cafe Sport bar

Fin stad

Lilla jag

Utsikt över Horta och hamnen

Gammal fyr som fortfarande står efter ett vulkanutbrott

Jag och skepparn

Hamnen är full

Norrmännen från St Martin anländer helskinnade

Och så här tillbringar vi kvällarna

Nyfunna vänner på australiensiska båten Squander

Grönt och fint

Flores den första ön som vi var på

Ha det bra där hemma

Atlanten och Horta

2010-06-14 @ 17:13:47

Nu har vi äntligen kommit fram till Horta, Faial. Vi var tvungna att stanna över ett dygn på ön Flores för att fylla på med diesel då vi har haft tolv dagar av stiltje och varit tvungna att gå för motor. Med knappt 20 liter kom vi fram till Flores.

Nu är vi i alla fall här. Jag och pappa kom fram till Horta kl 21.00 lokal tid den 13/6. Vi har redan mött upp en massa andra nordiska båtar som pappa har stött på tidigare. Bland annat båten Kristina 2 som består utav två party glada herrar. Vi kom snabbt i land och gick direkt till Peters bar. Peters bar är målet för långseglare. Här möts alla och berättar sina sjöhistorier, den ena värre än den andra. Det var här vi mötte upp Kristina 2s besättning som delade bord med stadens borgmästare. Borgmästaren firade sin fru som fyllde år och bjöd på vin. Troligtvis kommer Peters bar att bli mitt och pappas andra hem här.

Berättar mer utförligt om Horta och Azorerna i ett senare blogginlägg. Kan dock säga att vi trivs extremt bra här. Hamnen är super, det är vackert, billigt, god mat och det är roligt att träffa alla bekanta igen.

Här kommer en sammanfattning från min dagbok som jag skrev på överseglingen.

22/5-2010 dag 1 Hej då Karibien

Nu har vi äntligen kommit iväg från St Marteen. Vi började seglingen kl 11.30 lokal tid. Vi var tvungna att skrubba ren botten från en massa ohyra innan vi kunde ge oss av. Nu ligger vi i alla fall här och guppar, mitt i smeten. Vinden blåser friskt och vi gör ca 5-7 knop vilket är en väldigt bra fart. Vi har använt vårt nya fiskespö som verkar fungera väldigt bra då vi fick napp två gånger inom loppet av fem minuter.

26/5-2010 dag 5 Dopp i havet

Vi har hamnat i stiltje. Det blåser absolut ingenting. Helt vindstilla. Vi har gått för motor det senaste dygnet. Men nu har vi stängt av den och har lite paus för att göra ett oljebyte på motorn. Havet ser ut som en gigantisk blå sammetsmatta och är helt spegelblank. Jag passade självklart på att ta mig ett dopp. Tyckte att det var lite läskigt att hoppa ned i vattnet med tanke på att det är ca 4000 m ned till botten. Vet inte varför det skrämmer mig, men det känns så stort.

27/5-2010 dag 6 Nakenyoga

Allt känns så overkligt här ute på havet. 360 grader av bara hav runt omkring oss. Allt är tyst förutom genuan (segel) som slår irriterat av den ickeexisterande vinden och vattnet som skvalpar mot skrovet.

Idag passade jag på medan pappa låg och sov att ligga naken på fördäck och sola bort fula bikinilinjer. Passade även på att utöva lite yoga. Det är ju tur att man är ensam här ute på havet och att pappa låg och sov för jag kan tänka mig att det såg lite mysko ut att stå och göra yoga naken på fördäck.

28/5-2010 dag 7 Grönalund har bytt adress

Stiltjen är slut och jag har haft den sämsta morgonen på länge. Hela natten eller i mitt fall de senaste fyra timmarna har vi rullat runt som om jävla Grönalund har flyttat in i båten. Alla bestick, tallrikar, vattenflaskor och lådor har dessutom haft en egen privat skrammelorkester för mig. Gav tillslut upp att försöka sova och gick upp för att göra min ost - och skinktoast. Lade den på en tallrik och ställde den på halkmattan i sittbrunnen. Mackan glider av och hamnar med ostansiktet ned på sittbrunnsgolvet. Inte på tal om att göra en ny kan jag ju säga, som pricken över i:et slår jag i huvudet i takluckan samtidigt som jag spiller min juice över mig. Inte min dag.

29/5-2010 dag 8 Första ovädret

Nu är det exakt en vecka sedan jag senast stod på fast mark. Vi har nu gjort en tredjedel av resan till Azorerna. Detta firar vi med riktigt ruggväder. Det var stökig i natt då ett lågtryck drog över oss som gjorde att vinden ökade kraftigt.  Det blåser som fan, det regnar och åskar. Vi hade en toppfart på okontrollerade 9,5 knop (det är väldigt snabbt för vår båt). Vågorna är höga och ibland undrar man när havet ska komma instörtande i båten och dra oss ned i djupet. Satt på nattvakt mellan 23.30-04.00. De sista 2 timmarna var ganska jobbiga då jag var blöt och fuktigt och väldigt trött. Somnade som en stock klockan 04.00 när pappa böt av mig.

31/5-2010 dag 10 Efter regn kommer solsken

Vaknade upp till strålande solsken vilket var ett välkommet avbrott till de senaste dagarnas skitväder. Det har regnat, åskat, vind mellan 15-20m/s, vågor mellan 2-4 meter. Dessutom har vinden kommit ifrån öst så vi har varit tvungna att ha en nordvästlig kurs, vilket har känts lite tråkigt. Men nu har vinden vridit och kommer från norr, solen skiner och om det fanns fåglar så skulle dom kvittra. Och som ett gott tecken har vi även dragit upp en guldmakrill till middag. Börjar tro att det nya fiskespöet egentligen är ett lyckospö. Så fort vi hivar ned betet i vattnet får vi napp. Kanske borde låna ut vårt lyckospö till dig och Hannes, älskling.

1/6-2010 dag 11 En bit på vägen

Idag har vi precis kommit halvägs till Azorerna.

3/6-2010 dag 13 Blek rumpa och mareld

Vi ligger kvar i ett stiltjeområde sedan några dagar tillbaka. Det är en fin dag. Solen skiner och värmer. Har legat naken på fördäck under förmiddagen igen. Brände rumpan dock. Inte så ofta som den har fått se solen. Havet ligger spegelblankt och det är inte ett moln på himlen. Solen har precis gått ned med all prakt i horisonten och de första stjärnorna har börjat kika fram. Man har inte sett en riktig stjärnhimmel innan man har seglat över Atlanten.

Medans pappa sover några timmar efter maten passar jag på att lägga mig på fördäck. Kan ligga där i evigheter och kolla på stjärnorna och marelden. För er som inte vet vad mareld så är det är ett litet djur som lever under vattenytan som man inte ser förens det är kolsvart ute och vattnet sätts i rörelse, då syns de i form av glitter. Det finns två olika sorters mareld. Den ena små turkostglittrande som ett stoft i vattnet och gör så att vågorna som bryter mot skrovet ser ut att vara självlysande. Den andra sorten ser ut som stora lysande och glittrande diamanter. Det ser lite ut som att stjärnhimlen har ramlat ned i vårt kölvatten och lyser upp vår kurs när vi seglar fram.

4/6-2010 dag 14 Delfinerna kommer på besök

Som en liten överraskning på vår tvåveckors dag ute på havet kom en liten delfinfamilj och hälsade på oss tidigt imorse. Dom försvann efter ett tag för att sedan återkomma med några hundra andra.

6/6-2010 dag 16 Att bo på en båt

För er som undrar hur det är att bo på en segelbåt kan prova att ta med ett fältkök och en sovsäck till närmsta lekpark och försöka bo på en gungbräda. Enda skillnaden är att min gungbräda gungar åt alla möjliga håll och kanter på samma gång. Kan säga att det är ren akrobatik att laga mat och att gå på toa ska man inte ens tala om. Ena foten på dörren, andra på väggen, kilar fast mig med ena handen på handfatet och den andra i taket-

8/6-2010 dag 18 Stjärnfallsönskningar

Inatt upplevde jag den vackraste natten i mitt liv. Jag vet inte om det är någon ide att ens beskriva den för mina ord kan ändå inte göra den rättvisa. Känns så sorgligt bara att jag satt ensam och inte hade någon att dela ögonblicket med. För hur ska jag förklara hur miljoner utav stjärnor ser ut som speglar sig i helt vindstilla vatten ser ut? Hur ska jag berätta hur marelden glittrar i vårt kölvatten när vi plöjer igenom vattnet? Att det är så stjärnklart och vattnet är så stilla att man inte ser skillnad på vet vad som är himmel eller hav. Hur ska jag förklara vad en glitterdelfin är? Hur småfiskar i vattnet skapar mareldsspår när dom flyr från båten som går rakt genom deras fiskstim? Hur månen ser ut när den som en tunn röd skärva går upp rakt framför båten och ser ut att vara på armlängds avstånd från mig? Hur kan jag berätta hur magisk allt känns? En av mina fem stjärnfallsönskningar i natt var att jag hoppas att jag någon gång i livet ska få uppleva denna natt igen men då tillsammans med någon som jag tycker om.

9/6-2010 dag 19 Fågel på tråden

Vårt lyckospö får allt på tråden, till och med fåglar. Inatt fick vi en fågel på tråden. Som tur var hade den endast trasslat in sig i fiskelinan och inte fastnat på kroken. Vi halade in fågeln och pappa höll i den medan jag tog bort linan som snott sig runt vingen. Den var väldigt rädd men helt oskadd när vi släppte tillbaka den.

10/6-2010 dag 20 Vem är jag?

20 dagar på havet. Helt otroligt! Konstigt nog har tiden gått väldigt snabbt, fast samtidigt väldigt långsamt. Dagarna här ute på havet känns annorlunda från dagarna på land. Här flyter dom ihop till en stor klump utav rutiner, vakter och nattvakter med avbrott för små överraskningar i vardagen.

Jag och pappa börjar dock känna av tröttheten av att inte ha sovit en hel natt på snart tre veckor. Vi jobbar i skift på 4 timmar dygnet runt vilket betyder 4 timmars sömn åt gången. Börjar bli smått förvirrad varje gång jag vaknar. Jag vet inte om det är dag eller natt, var jag befinner mig och oftast inte vad jag själv heter. Så det ska bli skönt att komma i land snart och få vila upp sig ordentligt.

Under nästan hela min vakt i natt jagade glitterdelfinerna fisk längs skrovet på båten. Dom ser ut som glitterraketer som kommer flygande genom vattnet. Dom är så snygga mina älsklingar (det är nog bra att jag kommer iland snart så att jag kan börja socialisera mig med människor igen, pappa börjar bli smått orolig).

11/6-2010 dag 21 Jag ser land!!!

Hoppas att allt är bra med er där hemma. Slutsummering utav seglingen är att allt gick bra men att det hade varit bra om vi hade haft lite mer vind och från rätt håll. Återkommer snart om Azorerna.

Nedan finner ni en massa bilder från överseglingen.

Atlantenbilder

2010-06-14 @ 17:03:49

Detta är Vision dagen innan vi stack. Han försökte lära mig om livet som rastafari. Tror dock inte jag var en sånn god elev.

Hårt väder första veckan

Att gå på toa är inte längre en enkel sak

Flygfisk som flög fel

Och sedan var vinden slut de kommande två veckorna. Jag passar på att slänga mig i vattnet.

Ligger och flyter mitt ute på atlanten

Jag på nattvakt

Soluppgång

Stretch på däck

Det är svårare än det ser ut

Försöker mig på lite yoga.

Men inser att det är svårt

Solnedgång

Mina nya vänner

En till bild på mina nya vänner

Fin solnedgång

Stor fisk

Jag ser land!!!

Nikolina på havet III

2010-06-07 @ 20:10:52

Gästbloggare: Mamma Pia

Fick just en rapport från Nikolina, allt är bra. Det har varit stiltje hela veckan så de går för motor för närvarande. Enligt prognoser blir det nog stiltje hela vägen till Azorerna, vilket är bättre än skitvädret de hade i några dagar. Tur att Lasse är så förutseende satt han har fyllt upp med diesel för hela distansen. De beräknar att nå ön Faial på fredag.

Havet är spegelblankt och de har haft sällskap av ett hundratal delfiner som varit nyfikna på dem. Nikolina har precis haft förmånen att ta ett dopp tillsammans med dem.

Kvällens position är N37°32,6 & V40°05,8.

Många Kramar från Nikolina via Mamma Pia

Nikolina på havet II

2010-06-04 @ 07:06:14
gästbloggare: mamma Pia

I tisdags den 1:a Juni speedpratade Ossian, Hanne & Jag med Nikolina igen. Vi fick en varsin minut!
Stiljten är slut och det blåser på bra mellan 15-20, dock har det varit ostliga vindar vilket har gjort att dom gått ganska rakt norrut istället som planen att ha en nordostlig kurs. Positionen i tisdags var N32°34,0 & V51°35,5. vilket innebär att de befann sig strax norr om Bermuda. (hoppas dom håller sig undan triangeln).

Nikolina har hittills inte drabbats av någon sjösjuka viket underlättar all segling.

Många kramar från Nikolina via Mamma Pia

Nikolina ute på havet I

2010-05-26 @ 20:19:14

Gästbloggare: Mamma Pia

Har precis pratat med Nikolina på satellittelefon i hela 3 1/2 minut, med väldigt dålig ljudkvalité. Men det var ändå härligt att höra ifrån dem!!. De har kommit iväg ordenligt, men ligger nu i ett stiltjebälte sedan igår 25/5 så det är bara motor som gäller för närvarande. Förströelserna är läsa, bada, sola och att se på film. Verkar som det kan ta ett tag att ta sig de 4 500 km till Azorerna. Det är i alla fall bra att Lasse och Nikolina har bunkrat ordentligt så det borde definitivt inte gå någon nöd på dem, om inget annat så finns det gott om fisk i havet, och tid för fiske finns det ju uppenbarligen.

Deras position var igår, enligt Farfar Nisse: N23°18,7 & V59°22,7. De har gått 35° nordost från St Marten och de hade passerat kräftans vändkrets.

Ett tips: Google earth är ett fantastiskt sätt att se var de befinner sig!
Jag kommer att hålla er uppdaterade gällande positioner så mycket jag kan.

Så snart jag hör något nytt (eller något alls) uppdaterar jag bloggen.

Många kramar från Nikolina via Mamma Pia

Tredje gången gillt

2010-05-21 @ 21:38:18

Imorgon ska vi försöka ge oss av igen. Detta är tredje gången gillt. Första gången gick autopiloten sönder så då var vi tvugna att åka tillbaka för att fixa den. Det visade sig att den inte gick att fixa så vi var tvugna att skaffa en ny. När den nya autopiloten var inskaffad var dom nya planerna att ge oss iväg igen igår torsdag. Detta blev inställt på morgonen pga för hårda vindar. Så imorgon ska vi göra ett tredje försök.

Jag måste säga att St Marten växer i anseende hos mig ju längre tid vi stannar här. Det är rätt slitet, helt sjukt varmt och killarna kan vara rätt jobbiga här. Men nu när vi har varit här ett par veckor så ser jag charmen i staden, lärt mig att tåla värmen någorlunda och ge killarna svar på tal. Och nu så trivs jag väldigt bra här. Det kommer kännas tråkigt att lämna detta ställe. Den senaste veckan har jag och pappa legat vid brygga i en hamn som heter Lagoonis. Jag har lärt känna besättningen på två norska båtar med tre killar på varje, personalen i baren, den något tjuriga tanten på hamnkontoret som nu har börjat kalla mig för sweetie och en massa andra roliga båtmänniskor och kufar.

Dagarna består utav att fixa på båten, städa och skura, tvätta kläder och handla mat till resan. På kvällarna träffas vi antingen i marina baren eller så har vi bryggfest med dans under bara himlen och med efterföljande efterfest på en av de norska båtarna. Livet leker och det känns lite trist att lämna detta nu. Man har liksom blivit en stor familj här. Men imorgon är det alltså dags igen. Det verkar som att det är ganska många båtar som ska gå iväg imorgon, så vi kommer att möta upp många av dom på Azorerna igen. Förhoppningsvis går vi raka vägen till Azorerna om det inte är något som går fel eller att vindarna är för hårda, då går vi till Bermuda istället.

Så förhoppningsvis blir detta det sista inlägget på några veckor nu. Önska mig lycka till och håll tummarna för bra vindar.

Ha det gott och njut av det fina vädret blekfisar.

Många kramar

St Marten

Första avseglingsförsöket

Solnedgång över vår brygga

Bryggträff

Lånade köket i baren på kvällen för lite spisning

Tillbaka till Simpson bay

2010-05-19 @ 18:55:52
Vi hann inte långt. Efter 1 1/2 timmes segling slutade autopiloten att fungera (en maskin som kan styra rodret så att man inte behöver göra det själv). Så det var bara att vända tillbaka till Simpson bay för att försöka åtgärda problemet. Det verkar dock inte som att den går att laga så vi måste köpa en ny. Kanske kommer iväg imorgon istället.

St Marten - Simpons bay

2010-05-16 @ 21:50:02

Dödsångest. Dödsångest säger jag bara. Imorgon börjar vi segla över atlanten. Det kommer att ta mellan tre och fyra veckor. Det är ju helt sjukt lång tid. Så lång tid att man inte riktigt kan tänka sig hur lång tid det. Jag har inte insett vilken stor resa det här egentligen är förens nu. Jag känner mig helt plötsligt liten och sårbar och väldigt dödlig. Men jag vet att allt kommer att gå bra eftersom jag har den gamla sjöbusen med mig. Jag har ungefär samma känsla nu som jag hade innan jag hoppade bungy jump, jag gör det här för att ha något att skryta om där hemma, men jag vet att efter att allt är klart så kommer jag att vara så sjukt stolt över mig själv.

Dagarna har gått snabbt nu den sista tiden, en massa småsaker att göra som tar tid men måste ändå göras. Listan blir bara längre och längre och nu inser jag att vi inte kommer hinna att bli helt klara tills imorgon. För helt klar kan man helt enkelt inte bli för det finns alltid saker att fixa på båten.

Vi ligger för tillfället vid en brygga men kommer att gå ut och lägga oss för ankar ikväll och imorgon kl 8:00 ger vi oss av. Det är en liten flotta på ca 10 båtar som ska segla till Azorerna som vi kommer att starta med. Antingen går vi direkt till Horta i Azorerna eller så går vi till Bermuda för en liten paus beroende på vindarna.

Jag kan även berätta att vi har fått låna en sattelittelefon från en båt som heter Tarsia. Det kostar för mycket för att ringa och ta emot samtal men om ni vill så kan ni skicka sms till den med lite hälsningar. Tyvärr så kan vi inte svara på dom men det vore roligt ändå att få höra lite från omvärlden. Det är helt gratis, så här gör ni:

Adressen är alltså: http://messaging.iridium.com/
"Riktnumret" 8816 är redan ifyllt så skriv bara till telefonnumret 31638626 (inga mellanslag).
Skriv in din egen mailadress som Reply Email
Skriv meddelandet i rutan, max 160 tecken, strax under rutan ser du hur antalet kvarvarande tecken minskar.
Tryck på Send Message.

Ber om ursäkt om inlägget är lite osammanhängande, känner mig lite tankspridd just nu plus att det är så varmt så att hjärnan håller på att koka.

Vore jättekul om jag kunde få ett lycka till i kommentars fältet från alla som läser min blogg. Vi hörs om några veckor när vi kommer fram.

St Marten – Simpson bay

2010-05-03 @ 20:39:32

Nu har vi gått från St Barts till St Marten. St Barts har blivit min favorit ö här i Karibien än så länge. Gustavia som var huvudstaden var jättemysig, och bara några sjömil därifrån så låg det en jättetrevlig vik som heter Anse de Colombier. Jättefin strand, turkost, kristallklart vatten med bra snorkling, massor utav sköldpaddor som simmar upp till ytan för att ta några djupa andetag innan dom simmar ned till grönbetet på botten. Stora var de också! Men nu efter en några supermysiga dagar på St Barts har vi alltså seglat den sista biten innan överseglingen till St Marten.

St Marten är uppdelad mellan Frankrike och Holland. Så ena sidan av ön är franskt och den andra holländskt. Vi ligger i en marina som heter Simpson bay som är rätt så stor. Så gränsen mellan länderna går mitt i marinan. Vi ligger på den holländska. Tydligen så utsattes gränsen mellan länderna enligt sägen att en fransman stod på norra sidan av ön och en holländare stod på den södra. Fransmannen drack vin och holländaren sprit. Där dom möttes skulle gränsen gå, eftersom fransmannen drack vin så kom han längre och därför är den franska sidan större än den holländska.

Nu börjar det dra ihop sig inför överseglingen. Pilar och Emma flyger hem den 13. Jag och pappa ska se om vi kan hitta en till besättningsmedlem, men det ska gå bra utan också. Jag håller på att plugga till förarkortet för fullt men boken är ungefär lika rolig att läsa som körkortsteoriboken. Snart ska vi börja med förberedelserna av båten i alla fall, såsom bunkra med mat, gå igenom hela båten och kolla så att allt ser okej ut och att allt fungerar.

Här kommer lite bilder från den senaste veckan.

Har lagger vi till vid Anse de Colombier

Nya favoritplatsen att skriva dagbok pa ar masten

Anse de Colombier

En apa fran st Kitts, on som vi var pa innan st Barts

Jag kom på att jag har glömt att skriva en förklaring till alla symboler i min tatuering.

Bakbenen är formade som fiskekrokar, lite svårt att se kanske men det är dom. Den symbolen kallas Hei matau på maoriska. Fiskekroken är en symbol som betyder god hälsa och lycka, envishet och positiv energi. Men den största betydelsen är säker resa över vatten (vilket jag tyckte passade väldigt bra). En lyckosymbol, kort och gott.

Själva kroppen och huvudet består av en trippeltvist som betyder växande vänskap och/eller ett speciellt förhållande.

Runt omkring trippeltvisten är det två ränder bestående av små fyrkanter som heter Taniwha teeth. Det är en beskyddande symbol.

I båda frambenen finns en liten spiral som heter Koru och den betyder nystart eller att börja om.

Sådär, där har ni alla betydelser. Nu är den dessutom helt läkt vilket är skönt.

Ha det bra

St Barts-Gustavia

2010-04-28 @ 18:23:05
Nu har vi kommit fram till den föredetta svenska kolonin St Barts. Det är väldigt fint och organiserat här, tyvärr så kommer det med en prislapp också. Här ska vi stanna i några dagar och utforska ön. Vi ska bara stanna i här i Gustavia som är huvudstaden på ön tills i eftermiddag då vi går vidare till en annan vik där det tydligen ska finnas jättemånga sköldpaddor.

Här kommer lite bilder.

Vår båt i bakgrunden och pelikaner som dyker efter fisk

Bjuder på denna extremt fula bild. Här dyker jag efter conch.

Så här ser snigeln ut som jag var tvungen att äta för att komma åt snäckskalet.

Pappa dödar den

Här rensar jag den

Fin utsikt!

Sådär nu kom bilderna upp. Äntligen!

Ha det bra där hemma i Sverige nu.